Alla inlägg den 15 oktober 2008

Av Eva-Britt - 15 oktober 2008 09:28

Ja nu har det "lossnat" lite på den kanten, tack vare grannklubben o snälla Anita Larsson. Jag är delmedlem i deras klubb sen nåt år tillbaka, har varit där o tränat med hoffen tidigare också. Men nu har jag fått mail av Anita, liksom ett gäng andra medlemmar i den klubben då också förstås, att de har fått möjlighet att träna i ridhus på måndagkvällar efter 19.30 Och det var jag inte sen att tacka ja till, perfekt störningsträning för Mocca o roligt för en annan att inte bara träna själv... Tyvärr har jag lite svårt att komma loss, gubben jobbar skift o sonen har scout-träff på måndagkvällar, men så mkt jag kan så kommer jag o Mocca att åka dit för gemensam träning. I måndags tror jag vi var ca 10-12 ekipage där, varierande från såna som tränar lydnadsettan till elitklass, kul! Mocca skötte sig helt OK, trodde hon skulle bli lite "ferrig" i ny miljö, nytt underlag osv men det gick bra. Ridhallen är inte helt "inbyggd" det är öppna väggar upptill så att säga, så det är inte vamt "inomhus" men tak över huvudet o torrt spån att gå på ;-)

Dessutom har de i grannklubben gemensamma lydnadsträningar på söndag förmiddag så dit försöker jag också smita iväg... Jag tror ju att de hundar m förare som är med på dessa träningar, ja det är ju hundar som vi kommer stöta på framgenom på tävlingar, och det är väl inte fel att ha tränat lite tillsammans med dem... Förresten så frågade Anita om vi inte skulle följa med på lydnadstävling sent i höst, inomhus i ridhall, för de tänkte åka gemensamt o tävla några stycken. Hmm, känns kanske lite långt att åka 20 mil enkel resa för en lydnadsetta som inte sitter speciellt bra - men ja vi får väl se?!

Och torsdagkvällar härhemma på klubben har vi ju tävlingskursen då, med tillfälle att bli lite kommenderade ibland. Just sånt som vi behöver, jag o Mocca! 


Spår - ja just nu har vi älgjaktsvecka så då går vi inte ut i skogen, av ren självbevarelsedrift!


Skog förresten, fick ett tråkigt mail med riktigt fula bilder av en bekant, föst tänkte jag sätta in en bild här, men nej de var så läskiga o otäcka så det fick vara. Men man blir kluven ang våra rovdjur när man ser sånt här, det var en stackars liten beagle tik som blivit halvt uppäten av en okänt antal vargar - lider med stackar'n... Det är inte första hunden som stryker med häruppikring, de har t o m varit in på gårdsplan o "hämtat" ut en hund tidigare i år, så de är lite väl närgångna. Känns ibland som om när björn/varg kommer nära bebyggelse söderöver i landet då är det snabbt till att skjuta undan dem, men vi som har så mkt björn, fick inte ens skjuta av några extra fast de har ökat så mkt i antal. Och vargen har de konstaterat har 6 föryngringar (valpkullar) i regionen, kanske fler... Ja visst blir man kluven i sina tankar, tycker att de har rätt att finnas i våra skogar också, men de ska ju vara skygga för människan o inte för många...




Ovido - Quiz & Flashcards