Alla inlägg den 27 november 2010

Av Eva-Britt - 27 november 2010 11:08

Jajamen nu är det full fart på kelpiebenen igen   Mocca får springa lös o har givetvis passat på att rulla sig i nysnön o göra snöänglar! Har inte märkt av någon "ömhet" under magen på något vis, men vi har givetvis inte varit i någon skog med ris osv ännu, förresten har vi rätt mycket snö nu, vintern kom tidigt i år o tydligen för att stanna också. Täcket åker på, det är kallt o snålblåst, men Mocca är glad ändå! Har börjat starta upp träningen igen, har lite dålig inspiration själv bara när fingrarna blir kalla o stela när man letar korvbitar i fickan   

Litet kryp måste vi testa också, inga tveksamheter här heller, Mocca tyckte även att det gick bra, så det är väl bara att ta tag i inomhuskrypet...


Förresten har jag en liten teori ang skendräktigheten. Visst har ju Mocca på något vis "anlag" för det, men jag tror att Nina norrbottenspets o Mocca har påverkat varandra i det fallet. För Nina har under ganska många år blivit skendräktig, mer eller mindre, men sedan Mocca kom till oss o började löpa så drar jag mig till minnes att det bara blivit värre. Och då fyller Nina 12 år nu i dagarna. Så man tycker ju att hon borde sluta med de dumheterna. Jag har inte tidigare behövt åka till vet. men däremot måste jag hjälpa henne med att försiktigt mjölka ur lite, för att Nina inte skulle få mjölkstockning, så mkt mjölk har hon fått de senaste gångerna... Vill i det längsta undvika medecinering, men nu sist så var det katastrof. Mjölkstockning med feber gjorde att vi fick behandla med Galastop o antibiotika, jag hade mkt svårt att massera ur det svullna juvret   

Att tikar påverkar varandra att löpa samtidigt osv vet jag ju sen förr, det fenomenet har jag varit med om flera gånger, så varför ska de inte kunna påverka varandra i skendräktigheten? Ja jag tror nog det iaf, att Nina har "försämrat läget" för Mocca i det här fallet.

Men nog om det nu, för nu slipper vi sånt!!!!


Ikväll blir det lite julfest med god julmat hos Järvsö-klubben tillsammans med trevliga kamrater - kul!

Ovido - Quiz & Flashcards