Alla inlägg den 14 juni 2008

Av Eva-Britt - 14 juni 2008 21:23

Jag börjar med gårdagens spår, som inte gick alls, men det var nog inte Moccas fel. Stackarn har ju så envis matte. Liggtiden bidde som planerat men medan vi selade på så öppnade himlen sig och det rejält! Hade ju varit mulet o soligt om vartannat mest hela dan. Men alltså vilket regnväder, vi fick springa till bilen o ta skydd, det haglade t o m. Efter sisådär 15-20 min lugnade det av lite o "bara" duggade o regnade lite fint. Och ja, jag funderade hit o dit, tänkte att nu är spåret SVÅRT men va f-n man kan ju alltid prova. Sagt o gjort så fick Mocca prova på, spårade bitvis, larvade runt bitvis o visst hittade hon 2 pinnar men nja nåt riktigt spårarbete presterade hon inte. Men som sagt, jag klandrar henne inte - men jag fick några saker till att tänka på - Motivationen när det blir svårt tryter, hon vänder o tittar på mig ibland, provar gärna att vinda när det inte går på annat sätt. Ja iaf så hade jag ju snitslar vid apporterna så jag såg till att hon fick lyckas med att spåra sig fram till slutet, typ 10-15 m bara. Sedan drack jag kaffe för det kom en regnskur till - sen fick Java jobba - och hon hade också svårt, slog ganska rejält här o där i spåret men hon gillar ju när det blir svårt, blir bara intensivare i jobbet då, när hon får tappt eller kommer till virrvarr står jag stilla o släpper linan tills jag ser att hon är rätt igen. (vill inte riskera att styra på nåt sätt - vi har haft våra problem vid spårupptag på patrullstig som jag lärt mig av, kanske berättar mer om det en annan gång). Men alla pinnar med hem hade Java o gott med köttbullar tyckte hon att det var.


Väl hemkommen fick jag ju dåligt samvete för att jag skickade ut Mocca på spåret överhuvudtaget, så jag bokade in husse till idag lördag för spårläggning. Här skulle "repareras"!

Vi for ut o husse gick ut två spår, kortare modellen (tror de var ca 200-300m) med en 90-graders vinkel i vardera spåret. Mocca fick sitta i bilen o titta på när husse försvann. Sen hem o vänta att tiden skulle gå och kika på himlen som var SVART. Efter 2 tim sa husse att nu törs vi inte vänta längre, tillbaka till skogen o lämnade av husse direkt från bilen, han fick gå ut till slutet o sätta sig, hade snitslat slut strax bredvid vägen. Å nu gick det bättre, första spåret var mest på mossa, slog i vinkeln men jag stod bara stilla, släppte linan o var bara tyst, inget beröm när hon fortsatte spåra ens, nänä här skulle hon få sköta sig själv. Första o enda pinnen markerade hon fint, tuffade på o hittade HUSSE! Wow kul sa Mocca!! Bus med leksak, smask från leverpastejtuben åssa knallade vi tillbaka till bilen medan husse gick över vägen o satte sig som slut på andra spåret. Nu var det drag i linan igen, även andra spåret gick helt OK, visst slår hon o har lite hög näsa men nu var det motivationen som kändes viktigast, o det fick vi till tror jag. Pinnen här plockade hon faktiskt upp o kom till mig med o HUSSE hittade vi igen bakom en sten! Och när vi spårat klart började det spöregna så idag var vi ute i rättan tid!


Och vad betyder då äsch o attans, jo Mocca började löpa igår kväll. Och vi som är halvvägs i tävlingskursen o ju så väl behöver träna platsliggning med andra hundar, kursen hinner ta slut innan Mocca löpt färdigt, typiskt ju!

Få se om vi kan få lägga med bara tikar då, är några hanhundar med o ingen av dom har någon säker platsliggn så det känns helt fel att utsätta dem för löptik, vore inte snällt! Hmm kanske vi får hitta en egen plan t o m... Ja vi får väl se på måndag kväll vad de säger... Beror ju på om Mocca blir störd av löpet också...


Ovido - Quiz & Flashcards