Direktlänk till inlägg 11 maj 2009

Duktig Mocca

Av Eva-Britt - 11 maj 2009 11:23

Igår var det debut för Mocca o mig i tvåan - har ju bara tävlat lydnadsettan förr, med ett antal collies o sen hoffeloppan då. Spännande, då vi har flera moment som jag eg inte tycker är "klara", de sitter inte så man vet inte riktigt hur det ska gå med dem. t ex ställandet på inkallningen, har för lång stoppsträcka osv så det tränar vi om från basic o har inte satt ihop än, för fortfarande är det inget bra stopp... Jaja tävlingen var hemma så jag ville testa lite vad vi kunde åstadkomma och man vet ju aldrig - det kan ju hitta på att gå bra också??


Å det gjorde det faktiskt, vi klarade ett första pris, men med en hel del strul förstås, men mest på sånt som Mocca nog kan egentligen ;-)


Började med platsliggning, hoppades på en lugn sådan, då vi inte tränat på sån störning som att andra hundar kliver upp. Men det gick fint.

Platsliggning -10,

Fritt följ - 9, snett sitt (det är högerhalter som krånglar)

Läggande -10,

Inkallande med ställande 8,5, ganska lång stoppsträcka,

Rutan - 9, nosar i rutan,

Apportering - 7, slarv, släpper i gripandet, annars jättesnygg apportering (ja Mocca har så bråttom att ta apporten så hon slarvar i gripandet o tappar taget 2 ggr) 

Fritt hopp över hinder - 7, dk sättande nära att tjuva på återhopp (ojoj fick precis stopp på Mocca med ett sitt innan hon hoppar tillbaka, hon slog nästan nosen i hindret, men klarar återhoppet ändå)

Fjärrdirigering - 6, dk hoppar fram (dk vid första skiftet använder dessutom "fel" röstläge så Mocca missförstår mig, måste träna mkt mera med TL bakom henne som hon blir intresserad/störd av)

Helhet - 8,5

Summa 169,5 poäng, första pris o andra placering!!


Gissa om jag blev glad att vi hade marginalerna på vår sida och klarade första priset. Schäfern som vann gick skitsnyggt, såg bara lite då hon gick före Mocca o jag "värmde upp" då, men de fick 189 p. duktiga var de!


Men hörrni, ni som läser det här o är mera hemma på lydnad - en fråga! När man tränar rutan så är det sällan man gör kanter - typ spån, plastband, snören osv.. Varför? Har fått en känsla av att Mocca skulle ha lättare för att hitta mitten i rutan om det var "kanter" mellan konerna - men jag har hittills inte sett någon som tränar med detta? På den här tävlingen var det TJOCKA spånlinjer o Mocca sprang direkt o ställde sig innanför - var liksom ingen fråga om när hon såg dem? Svar önskas tack!!


Ja det var den söndagen det, nu ska vi försöka få till bättring på vissa saker o så måste vi hitta några spårläggare att träna med, så det inte blir bara "familjespår" åt Mocca...



 
 
Ingen bild

Irene & Minna & Jenni

11 maj 2009 12:11

GRATTIS så kul att ni fick 1:a pris på debuttävlingen!!!!Härligt med en 9:a på fria följet, det är något vi måste kämpa med.

 
Fia

Fia

11 maj 2009 13:02

Ja men GRATTIS!!! Kul! Jodå, jag tränar med kanter runt rutan ibland - kommando: gå in ;-)

http://www.vickulas.se

 
Helén & Deco

Helén & Deco

11 maj 2009 13:39

GRATTIS!!! 9:a på ff vill jag också ha! Bra jobbat syrran!

Jag har hittills aldrig tränat med kanter... varför? Jag är väl lat! Dessutom har vi aldrig något spån på klubben. Får väl borra hål i huvudet och tappa ut lite :)
Jag tror att du tänker helt rätt, det borde bli lättare ju bättre kanterna syns...

http://decosmatte.bloggagratis.se

 
Ola

Ola

11 maj 2009 14:23

Grattis!!

http://www.albertsson.nu

 
Biggan

Biggan

11 maj 2009 21:00

Härligt-härligt o grattis-grattis

http://Bumerangs.se

 
Maria

Maria

12 maj 2009 00:03

GRATTIS!!!!!!
Tränar med band/spån eller sprayfärg... men bara ibland! Är för slö...

http://www.kennelwalkabout.se

 
Jill

Jill

12 maj 2009 06:31

Grattis till 1:a priset!!!

Vet många som lägger pinnar runt rutan när de tränar, och det är mycket lättare att verkligen se att hunden är inne i rutan helt. Annars kan jag missa att svansen ligger utanför. Sen kan man använda detta i inlärning att de ska över första kanten sen ska de stanna... Grattis igen ni är så bra!!

http://hundarnaojill.wordpress.com

 
Mona & Kirra,Qnut

Mona & Kirra,Qnut

13 maj 2009 12:16

Grattis!! Vad kul!

http://kirra.bloggagratis.se

 
Anna & Juni

Anna & Juni

15 maj 2009 23:13

Bättre sent än aldrig, STORT GRATTIS!!!

http://www.annaronge.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Wow

Av Eva-Britt - 26 februari 2012 13:33

jag mindes hur man gör för att logga in - rätt användarnamn o rätt lösenord... Iaf en start... återkommer vid senare tillfälle, för planen är att damma av bloggen lite ;-) ...

Av Eva-Britt - 6 april 2011 10:13

Som vanligt länge sen sist... Men som rubriken säger så konstaterar jag att regn är bra - för då försvinner snön snabbare    och det vill vi, för än är det mycket av den vita varan i spårskogen, alldeles för mycket. Så någon regndag ibland kan vi s...

Av Eva-Britt - 1 mars 2011 08:23

Såg att Helén undrade över mitt underställ o tovade vantar. Undrar om jag inte är något av ett "underställs-freak" tror jag har 6-7 st olika faktiskt. I och med det så blir det beslutsvånda ibland hur jag ska klä mig   Men det är bra att kunna varier...

Av Eva-Britt - 23 februari 2011 10:38

Ska vi ta gnället först så det blir avklarat då - JAG VILL HA MINDRE KALLT, SÅ DET SÅ... Känner mig lite less på kylan nu, hela förra veckan var kall, extraknäckte o cyklade med brev 4 dagar o det är inte så upplyftande i 20 gr minus - då gäller det ...

Av Eva-Britt - 12 februari 2011 10:56

Igår inträffade nåt som aldrig hänt mig förr, i jobbet som tidningsbud i 11 år. Det började snöa på torsdag em o sen bara fortsatte det o fortsatte.... På fredag morgon när jag klev upp vid halv tre tittade jag ut o trodde inte mina ögon, bara vitt...

Ovido - Quiz & Flashcards